Koordynator kursu:
Sławomir Dudzik
Pozostałe osoby prowadzące:
Monika Kawczyńska, Inga Kawka, Łukasz Kozera, Małgorzata Kożuch, Monika Niedźwiedź, Monika Skowrońska, Aleksandra Sołtysińska, Renata Śliwa
Semestr 2020/2021 letni, 2021/2022 i 2021/2022 zimowy.
Liczba punktów ECTS: 10
Wykład 45 godzin, warsztaty 45 godzin (90 godzin rocznie, łącznie 270).
Wymogi zaliczenia kursu:
- Weryfikacja wiedzy w postaci testu wstępnego
- Egzamin w formie testu końcowego (ocena pozytywna od minimum 60%)
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z warsztatów
- Zaliczenie warsztatów
Analiza tekstu i studium przypadku (co najmniej jednego tekstu lub studium przypadku)
Kierunki:
prawo, administracja 2 stopnia stacjonarne i niestacjonarne (kurs wlicza się na tych kierunkach do liczby punktów ECTS warunkujących zaliczenie roku studiów i prowadzi do uzyskania dyplomu ukończenia studiów).
administracja 1 stopnia (kurs jest realizowany jako przedmiot ponadprogramowy, gdzie punkty ECTS nie są uwzględniane w procesie zaliczenia roku studiów i nie prowadzą do uzyskania dyplomu. Zaliczenie kursu wykazuje się na suplemencie jako dodatkowe osiągnięcie, a punkty można przepisać na studiach 2 stopnia)
Karta opisu przedmiotu dla kierunku Prawo
Część 1
Europejska administracja publiczna w erze cyfrowej
Sławomir Dudzik
9h wykład
Cel:
Dostarczenie studentom podstawowej wiedzy umożliwiającej analizę problemów związanych z europejską administracją publiczną, europeizacją administracji krajowej i wynikającą z niej cyfryzacją jej funkcjonowania.
Efekty kształcenia:
- student rozumie funkcjonowanie europejskiej administracji publicznej,
- student zna wpływ UE na krajową administrację publiczną,
- student potrafi analizować podstawy prawne europeizacji polskiej administracji i jej cyfryzacji.
Treść przedmiotu:
- Pojęcie administracji
- Definicja administracji europejskiej
- Administracja europejska jako sieć (administracja współpracująca)
- Europejska przestrzeń administracyjna
- Europeizacja administracji krajowej
- Wpływ UE na cyfryzację administracji krajowej
Literatura:
- Dudzik S., Kawka I., Przekształcenia ustroju administracji publicznej w Polsce pod wpływem prawa Unii Europejskiej, w: Europeizacja prawa administracyjnego. System prawa administracyjnego. Tom 3, R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), C.H. Beck, Warszawa, s. 491-553.
- Lipowicz I. (red.), Europeizacja administracji publicznej, Warszawa 2008.
- Superat J., Administracja Unii Europejskiej. Zagadnienia wybrane, Wrocław 2013.
- M. Dyl; A. Paczkowska-Tomaszewska; R. Stankiewicz; M. Wierzbowski, Zarys systemu podmiotów administrujących w Unii Europejskiej, w: System prawa administracyjnego, Tom 6, R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (eds.), C.H. Beck, Warszawa 2012.
Część 2
Cyfrowe usługi publiczne
Inga Kawka
6h wykład, 3h warsztaty
Cel:
Rozwój kompetencji studentów w zakresie analizy wpływu nowych technologii na świadczenie usług publicznych.
Efekty kształcenia:
- student posiada wiedzę na temat digitalizacji usług publicznych w Polsce,
- student zna i rozumie wpływ UE na rozwój cyfrowych usług publicznych w Polsce,
- student potrafi analizować wybrane decyzje administracyjne w przedstawionych stanach faktycznych dotyczących e-usług publicznych,
- student potrafi przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania administracji krajowej w świecie cyfrowym.
Treść przedmiotu:
- Ukierunkowana na obywateli cyfrowa administracja publiczna
- E-zdrowie
- E-opieka społeczna
- E-edukacja
- E-obywatelstwo
- Mądre miasta
Literatura:
- Charalabidis Y., Interoperability in Digital Public Services and Administration: Bridging E-Government and E-Business, IGI Global 2010.
- Larsson A., Teigland R., Digital Transformation and Public Services (Open Access): Societal Impacts in Sweden and Beyond, Routledge 2019.
- Szymanowski W., Uwarunkowania tworzenia jednolitego rynku usług cyfrowych w Unii Europejskiej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, 2016 (2).
- Veit D., Huntgeburth J., Foundations of Digital Government: Leading and Managing in the Digital Era, Springer Science & Business Media 2013.
Część 3
Elektroniczny dostęp do informacji publicznej
Monika Kawczyńska
5 h wykład, 4 warsztaty
Cel:
Dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej dostępu elektronicznego do informacji sektora publicznego oraz przekazanie umiejętności pozyskiwania, takich informacji.
Efekty kształcenia:
- student ma wiedzę dotyczącą digitalizacji usług publicznych, w szczególności w obszarze elektronicznego dostępu do informacji publicznej,
- student zna i rozumie wpływ prawa UE na rozwój cyfrowych usług publicznych w Polsce,
- student posiada umiejętności komunikacyjne dotyczące funkcjonowania administracji państwowej w świecie cyfrowym,
- student potrafi identyfikować strony internetowe oferujące dostęp do informacji publicznej w Polsce i w UE
- student ma umiejętność dzielenia się własnym punktem widzenia na ten temat rozwoju e-administracji.
Treść przedmiotu:
- Dostęp do informacji publicznej w Polsce i UE
- Europejskie prawodawstwo dotyczące otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego: dyrektywa ISP (dyrektywa 2003/98/WE) i dyrektywa w sprawie otwartych danych (dyrektywa (UE) 2019/1024)
- Polskie ustawodawstwo dotyczące otwartych danych i ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego: ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
- Praktyczne kwestie dotyczące dostępu obywateli do informacji sektora publicznego: ministerstw, agencji państwowych i gmin, organizacji finansowanych przez władze publiczne lub pozostających pod ich kontrolą, muzeów, bibliotek i archiwów
- Identyfikacja „zbiorów danych o wysokiej wartości” - geoprzestrzennych, obserwacji Ziemi i środowiska, meteorologicznych, statystycznych, dotyczących przedsiębiorstw i ich własności
- Ekonomiczne aspekty ponownego wykorzystania informacji i dostępu do informacji przez obywateli
- Identyfikacja stron internetowych oferujących dostęp do informacji publicznej w Polsce i UE
Literatura:
- Cerrillo‐i‐Martínez, A., Reuse of Public Sector Information in Europe. European Law Journal 2012 , 18, s. 770-792.
- Bastiaan van Loenen, Michel Grothe, INSPIRE Empowers Re-Use of Public Sector Information, International Journal of Spatial Data Infrastructures Research, 2014, Vol. 9, s. 86-106.
- Ugo Pagallo, Eleonora Bassi, Open Data Protection: Challenges, Perspectives, and Tools for the Reuse of PSI, Digital Enlightenment Yearbook 2013, s. 179 – 189.
- Michael Blakemore & Max Craglia, Access to Public-Sector Information in Europe: Policy, Rights, and Obligations, The Information Society 2006, nr 22(1), s. 13-24.
- Katleen Janssen, Jos Dumortier, Towards a European Framework for the Re‐use of Public Sector Information: a Long and Winding Road, International Journal of Law and Information Technology 2003, Volume 11, Issue 2, SUMMER , s. 184–201.
- Aichholzer G. Electronic Access to Public Sector Information: Some Key Issues, w: Traunmüller R. (red.) Electronic Government. EGOV 2004. Lecture Notes in Computer Science, vol 3183. Springer, Berlin, Heidelberg.
- Podręcznik „Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego” Ministerstwo Cyfryzacji 2016 r.
Część 4
E-administracja a bezpieczeństwo cybernetyczne
Monika Kawczyńska
5h wykład, 4h warsztaty
Cel:
Poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej zagrożeń cybernetycznych i bezpieczeństwa cybernetycznego w sektorze publicznym.
Efekty kształcenia:
- student ma wiedzę na temat zagrożeń cybernetycznych i bezpieczeństwa cybernetycznego w sektorze publicznym,
- student ma wiedzę na temat wpływu prawa unijnego na bezpieczeństwo cybernetyczne e-usług publicznych w Polsce,
- student potrafi identyfikować najczęściej występujące zagrożenia cybernetyczne i zna możliwości zapobiegania im,
- student umie wykorzystywać mechanizmy zgłaszania incydentów w zakresie zagrożeń cybernetycznych.
Treść przedmiotu:
- Bezpieczeństwo cybernetyczne i zagrożenia cybernetyczne w sektorze publicznym w Polsce i UE
- Europejskie prawodawstwo dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego: rozporządzanie o bezpieczeństwie cybernetycznym (rozporządzenie 2019/88/UE), dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (dyrektywa 2016/1148/UE)
- ENISA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji) jako agencja UE ds. bezpieczeństwa cybernetycznego
- Polskie ustawodawstwo dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego: ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie bezpieczeństwa cybernetycznego; rola kluczowych dostawców usług, dostawców usług cyfrowych, CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV oraz sektorowych zespołów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego
- Polska Strategia Bezpieczeństwa Cybernetycznego i Ramy Krajowej Polityki Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni RP na lata 2017-2022
- Identyfikacja najczęstszych rodzajów ataków cybernetycznych: Denial of Service (DoS) Attack, Inside Attack, Malware, Ransomware, Password Attacks, Brute Force Attack, Dictionary Attack, Key Logger Attack, Man-in-the-middle (MitM) Attack, Spam, Phishing
- Zapobieganie cyberatakom w systemach elektronicznych sektora publicznego -metody i środki bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni
- Bezpieczeństwo cybernetyczne w pracy zdalnej w czasie pandemii.
Literatura:
- Kim J. Andreasson, Cybersecurity: Public Sector Threats and Responses, CRC Press, 2011.
- George Christou, Cybersecurity in the European Union, Resilience and Adaptability in Governance Policy, Palgrave Macmillan, London 2016.
- Bernd W. Wirtz & Jan C. Weyerer (2017) Cyberterrorism and Cyber Attacks in the Public Sector: How Public Administration Copes with Digital Threats, International Journal of Public Administration, nr 40(13), s. 1085-1100.
- Peter Berghmans & Karel Van Roy (2011) Information Security Risks in Enabling e-Government: The Impact of IT Vendors, Information Systems Management, nr 28(4), s. 284-293.
- Paul Timmers (2018) The European Union’s cybersecurity industrial policy, Journal of Cyber Policy, nr 3(3), s. 363-384,
- Carrapico, Helena and Barrinha, André, The EU as a Coherent (Cyber)Security Actor?, JCMS: Journal of Common Market Studies 2017, Vol. 55, Issue 6, s. 1254-1272.
- Cybersecurity A.D. 2018, Strategic and legal aspects of cybersecurity and emerging technologies, https://cyberpolicy.nask.pl/cyberbezpieczenstwo-a-d-2018/
- L. West, The Coronavirus Cybersecurity Survival Guide: Top Tips to Protect You from a Cyber Attack, 2020
Część 5
E-zamówienia publiczne
Aleksandra Sołtysińska
5h wykład, 4h warsztaty
Cel:
Zwiększenie wiedzy i kompetencji studentów w zakresie analizowania wpływu nowych technologii na przepisy dotyczące zamówień publicznych.
Efekty kształcenia:
- student posiada wiedzę dotyczącą e-zamówień publicznych w Polsce i Unii Europejskiej,
- student zna i rozumie wpływ prawa UE na rozwój e-zamówień w Polsce,
- student potrafi przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania e-zamówień publicznych,
- student docenia możliwość korzystania z elektronicznych środków komunikacji podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Treść przedmiotu:
- Elektroniczne środki komunikacji w zamówieniach publicznych
- Obowiązek porozumiewania się z wykonawcami za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Dostępność dokumentów dotyczących zamówienia w formie elektronicznej.
- Standardowe formularze elektroniczne w zamówieniach publicznych
- E-katalogi i aukcje elektroniczne
- Internetowe repozytorium zaświadczeń (e-Certis) i krajowe elektroniczne bazy danych
Literatura:
- Sołtysińska A., Talago-Sławoj H., Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz (European Public Procurement Law. Commentary) Wolters Kluwer, Warszawa, 2016.
- Arrowsmith S., The Law of Public and Utilities Procurement, Sweet&Maxwell, Vol. 2, 2018, rozdział 19, s. 603-692.
- Informatyzacja procedur udzielania zamówień publicznych, Ryszard Szostak (red.), Warszawa 2019.
Część 6
e-Cło
Monika Skowrońska
5h wykład, 4h warsztaty
Cel:
Poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej wpływu nowych technologii na przepisy dotyczące ceł i procedur celnych.
Efekty kształcenia:
- student posiada wiedzę na temat e-ceł w Polsce i Unii Europejskiej,
- student zna i rozumie wpływ prawa UE na rozwój e-ceł w Polsce,
- student potrafi przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania e-ceł,
- student docenia możliwość korzystania z elektronicznych środków komunikacji podczas postępowania celnego.
Treść przedmiotu:
- Unia Europejska jako unia celna
- Źródła prawa celnego i relacje między prawem unijnym a polskim
- Obszar celny Unii Europejskiej
- Towary w rozumieniu prawa celnego
- Status celny towarów
- Reguły określania pochodzenia towarów
- E-procedury celne
- Dokumentacja e-cło
- Informacje on-line o taryfie celnej
- System INTRASTAT
- Systemy AES/AIS
- Elektroniczne zgłoszenia celne (ECS, systemy NCTS CELINA)
- System ZEFIR 2
- Dane referencyjne dla innych systemów celnych (system PDR)
Literatura:
- Gwardzińska E., Laszuk M., Masłowska M., Michalski R., Prawo celne, Wolters Kluwer 2017.
- Skowrońska M., Znaczenie Karty Praw Podstawowych w postępowaniu celnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2018, nr 5, s. 103-116.
- Piech K., Postępowanie w sprawach celnych. Nowa procedura czy powrót do kodeksu postępowania administracyjnego?, w: R. Dowgier, M. Popławski (red.), Ordynacja podatkowa: zmiany w ogólnym postępowaniu podatkowym, Wydawnictwo Temida 2, 2016r., s. 177-200.
- https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7462/1/K_Piech_Postepowanie_w_sprawach_celnych.pdf.
Część 7
E-administracja i jej znaczenie dla ochrony danych osobowych
Monika Skowrońska
6h warsztaty
Cel:
Rozwinięcie wiedzy studentów dotyczącej ochrony danych osobowych w dobie cyfryzacji administracji oraz umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania przepisów z zakresu przetwarzania danych osobowych w administracji elektronicznej.
Efekty kształcenia:
- student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z organizacją ochrony danych osobowych w UE oraz ich znaczenie we współczesnym społeczeństwie i dla funkcjonowania różnych instytucji, np. przedsiębiorstw, administracji publicznej itp;
- student posiada wiedzę na temat organów ochrony danych osobowych ze szczególnym uwzględnieniem roli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz zaproponowanego w Rozporządzeniu o Ochronie Danych Osobowych (RODO) mechanizmu współpracy i spójności
- student potrafi stosować przepisy dotyczące ochrony prywatności lub przetwarzania danych osobowych w administracji elektronicznej.
Treść przedmiotu:
- Międzynarodowe, europejskie i polskie regulacje prawne w zakresie ochrony danych osobowych
- Terminologia związana z ochroną danych osobowych
- Ogólne zasady dotyczące ochrony danych osobowych, m.in.: zasady przetwarzania danych osobowych, ochrony i rejestracji zbiorów danych osobowych, prawa osób, których dane są przetwarzane
- Organizacja ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej i w Polsce
- Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca
- Grupa robocza ds. ochrony danych osobowych, o której mowa w art. 29 RODO.
- Krajowe organy nadzorcze
Literatura:
- Hoc S., Szewc T., Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych, Warszawa, Wydawnictwo C. H. Beck, 2014.
- Barta J., Fajgielski P., Markiewicz R., Ochrona danych osobowych: komentarz, Warszawa, Wolters Kluwer Polska, 2011.
- Nowakowski B., Jędruszczak A., Gałach A., Ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i systemów teleinformatycznych w sektorze publicznym, Warszawa 2013.
Część 8
E-mediacja w sprawach administracyjnych - wczesna ocena sprawy
Małgorzata Kożuch
6 h warsztaty
Cel:
Rozwinięcie wiedzy studentów dotyczącej wpływu nowych technologii na mediację w sprawach administracyjnych oraz umiejętności korzystania z e-mediacji w sprawach administracyjnych.
Efekty kształcenia:
- student ma wiedzę dotyczącą e-mediacji w Polsce i Unii Europejskiej,
- student potrafi korzystać z e-mediacji w sprawach administracyjnych,
- student docenia możliwość korzystania ze środków komunikacji elektronicznej podczas mediacji w sprawach administracyjnych.
Treść przedmiotu:
- Wstępna ocena sprawy
- Diagnoza, czy sprawa nadaje się do mediacji
- Wymiar strukturalny i zaangażowane podmioty
- Formalności i powołanie mediatora
- Strategia i taktyka
- Podział odpowiedzialności
- Autoprezentacja i komunikacja (werbalna/pisana i niewerbalna)
- Taktyka wpływu (taktyka domino, taktyka blokowania, taktyka niskich i wysokich aspiracji, zaangażowanie osoby trzeciej, autorytet z góry)
- Impas w mediacji i narzędzia do jego pokonania
- Charakter impasu
- Interesów stron, BATNA, WATNA, ZOPA, redefinicja interesów
- Interwencja mediatora
Literatura:
- Kocot-Łaszczyca A., Łaszczyca G., Mediacja w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2018.
- Goodman J.W., The Advantages and Disadvantages of Online Dispute Resolution. An Assessment of Cyber-Mediation Web Sites, Journal of Internet Law, 18 maja 2006 r.,
- Wasylkowska-Michór M., Elektroniczna mediacja - mit czy rozwiązanie na przyszłość, Na Wokandzie nr 5, 2011.
Część 9
Cyfryzacja postępowań administracyjnych
Monika Niedźwiedź
5h wykład, 4h warsztaty
Cel:
Poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej wpływu nowych technologii na postępowanie administracyjne w Polsce.
Efekty kształcenia:
- student zna i rozumie wyzwania związane z nowatorskimi zmianami w polskim postępowaniu administracyjnym w zakresie cyfryzacji wynikającymi z powszechnego stosowania środków łączności elektronicznej w Polsce w kontekście prawa UE i prawa państw członkowskich UE (perspektywa porównawcza),
- student zna i rozumie wpływ UE na rozwój cyfryzacji postępowań administracyjnych w Polsce,
- student jest gotów przekazywać wiedzę na temat funkcjonowania skomputeryzowanych postępowań administracyjnych,
- student docenia możliwość korzystania ze środków komunikacji elektronicznej podczas postępowania administracyjnego.
Treść przedmiotu:
- Przegląd historyczny
- Przepisy dotyczące postępowania administracyjnego oraz postępowania przed sądami administracyjnymi wymagającymi użycia środków elektronicznych i treści cyfrowych (tj. w zakresie identyfikacji elektronicznej, dokumentów elektronicznych i poczty elektronicznej)
- Środowisko cyfrowe niezbędne do korzystania z instrumentów cyfrowych (ePUAP)
- Analiza porównawcza w odniesieniu do funkcjonowania e-administracji na poziomie UE i w prawie niektórych państw członkowskich
Literatura:
- Filipowicz T., Stawiarz M., Elektronizacja postępowania administracyjnego - sądownictwo administracyjne 2.0, Wolters Kluwer, Lex 2019/el.
- Zakres stosowania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym, Kotulska M., Samorząd Terytorialny 2015, Nr 7-8.
- Sibiga G., Komunikacja elektroniczna w kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011.
Część 10
E-administracja wspierająca tworzenie jednolitego rynku europejskiego
Łukasz Kozera
6 h warsztaty
Cel:
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej wpływu e-administracji na mobilność przedsiębiorstw w UE.
Efekty kształcenia:
- student zna i rozumie procedury podejmowania i prowadzenia działalności na własny rachunek oraz zakładania i zarządzania przedsiębiorstwami w UE,
- student potrafi korzystać z elektronicznych środków komunikacji z administracją podczas podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
- student docenia możliwość korzystania z elektronicznych środków komunikacji z administracją podczas podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Treść przedmiotu:
- Uproszczone procedury rejestracji działalności gospodarczej w Internecie oraz elektroniczne składanie dokumentów i informacji o firmie
- Bankowość internetowa jako drzwi do e-administracji
- Platformy elektroniczne do rejestracji i monitorowania usług transportowych i przepływu towarów, elektroniczne dokumenty transportowe
- Dostęp elektroniczny do usług urzędów skarbowych i celnych, straży granicznej i sądów.
- Internetowe systemy informacyjne dla przedsiębiorców (rejestry upadłości, postępowania upadłościowe, rejestry beneficjentów końcowych)
Literatura:
- Talar S., Kos-Łabędowicz J., Internet w działalności polskich przedsiębiorstw, Studia Ekonomiczne nr 2014 (184), s. 134-152.
- Ganczar M., Działalność gospodarcza w dobie informatyzacji administracji publicznej, Annales: etyka w życiu gospodarczym, nr 2007 (10).
Część 11
E-administracja - technologie informacyjne i komunikacyjne, gospodarka i zarządzanie publiczne
Renata Śliwa
5h wykład, 4h warsztaty
Cel:
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej wpływu postępu w sektorze TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) na rozwój e-administracji
Efekty kształcenia:
- student zna i rozumie ekonomiczne przesłanki włączania TIK w ramy administracji publicznej,
- student zna i rozumie rolę poszczególnych czynników przyczyniających się do wdrażania TIK w administracji publicznej,
- student potrafi podejmować wnikliwą analizę wybranych przypadków działania administracji publicznej pod kątem wykorzystania TIK,
- student potrafi przekazywać wiedzę na temat poszczególnych działań zintegrowanej administracji europejskiej oraz skutków gospodarczych, instytucjonalnych i społecznych tych działań,
- student potrafi przekazywać wiedzę na temat wykorzystania TIK w zarządzaniu administracją publiczną
Treść przedmiotu:
- Przełomowa rola wdrażania TIK w gospodarkach UE
- Ekonomiczne i społeczne uzasadnienie wykorzystania TIK w zarządzaniu administracją publiczną
- Znaczenie wykorzystania TIK w administracji publicznej w UE i w Polsce
- Obszary współpracy publiczno-prywatnej w dziedzinie e-administracji - podejście do kosztów transakcji
- Studia przypadków przedstawiające zmianę kosztów transakcyjnych jako konsekwencję wsparcia teleinformatycznego w administracji publicznej
Literatura:
- Brown D., Electronic Government and Public Administration, International Review of Administrative Sciences 2005, 71(2), s. 241-254.
- Twizeyimana J. D., Anderson A., The public value of E-Government - A literature review, Government Information Quarterly, vol. 36, wydanie 2, 2019, s. 167-178.
- ICT and Governance, The World Bank, New-Economy Sector Study, Electronic Government and Governance, Washington 2002.
- Digital Governance Projects Database, The World Bank,
- https://datacatalog.worldbank.org/dataset/digital-governance-projects-database.
- Sèna Kimm Gnangnon, Essays on Fiscal Policy in OECD and developing countries. Economies and finances, Université d'Auvergne - Clermont-Ferrand I, 2014.
- Information Technology in Tax Administration in Developing Countries, KfW Development Bank, Bonn 2015.
- The Economic Impact of ICT. Measurement, evidence and implications, OECD 2004.
- The Impact of Broadband on the Economy: Dotychczasowe badania i kwestie polityczne, ITU, kwiecień 2012 r.
- Indeks DESI.