Jean Monnet Module
E-administracja - europejskie wyzwania dla administracji publicznej w państwach członkowskich UE i krajach partnerskich
eGovernment - European Challenges for Public Administration in EU Member States and Partner Countries
eGovEU+
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Katedra Prawa Europejskiego WPiA
wraz z
Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Instytut Prawa i Ekonomii
zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej
Obywatel w centrum działań e-administracji w Unii Europejskiej
8-9 czerwca 2022
Miejsce konferencji
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Bracka 12
Pałac Larischa
Sala Audytoryjna
Tematyka konferencji:
Tematyka konferencji obejmuje analizę wdrożenia i funkcjonowania e-administracji w Polsce i w Europie ze szczególnym uwzględnieniem wpływu cyfryzacji na działalność administracji publicznej na rzecz obywateli. Transformacja cyfrowa administracji jest bowiem postrzegana jako odpowiedź na potrzebę dostosowania działalności administracji publicznej do zmieniających się potrzeb społeczeństwa.
Ambicją organizatorów konferencji jest wywołanie i zainicjowanie debaty naukowej angażującej naukowców oraz praktyków dotyczącej odpowiedzi na pytanie, czy technologie informacyjne i komunikacyjne czynią administrację europejską i krajową bardziej zorientowaną na obywatela?
Szczególna uwaga zostanie skierowana na e-administrację, jako podstawę bezpośredniej i pośredniej poprawy jakości życia ludzi. Celem konferencji Jean Monnet Module jest ustalenie wpływu nowych, technologicznych kanałów interakcji między administracją i obywatelami, na strukturę organizacyjną i dynamikę administracji publicznej oraz na świadczenie usług publicznych.
Ze względu na to, iż polska administracja publiczna funkcjonuje w europejskiej przestrzeni administracyjnej, refleksji naukowej wymaga także problematyka e-administracji w UE i innych krajach europejskich, w tym w krajach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich, a także zagadnień sposobu, rozmiarów i celów wykorzystania narzędzi elektronicznych do współpracy administracji krajowej z administracją europejską.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje takie dziedziny, jak: prawo, ekonomia, nauka o administracji, nauka o zarządzaniu. Celem konferencji jest także analiza funkcjonowania e-administracji z punktu widzenia: aktualnych zmian i tendencji w prawie administracyjnym polskim, unijnym oraz państw europejskich, organizacji i zarządzania w administracji publicznej, koncepcji, priorytetów i działań władz, a także relacji między przedstawicielami administracji publicznej i obywatelami, historycznych oraz społeczno-politycznych uwarunkowań zmian w administracji publicznej wynikających z jej cyfryzacji.
Panele:
- Administracja elektroniczna dla obywateli: elektroniczny dostęp do informacji o sprawach administracyjnych i usługach publicznych; przyjazne dla obywatela publiczne strony i platformy internetowe; cyfryzacja a sprawność obsługi administracyjnej; odpowiedzialności administracji i usługodawców publicznych w dobie cyfryzacji administracji; e-administracja a prawa podstawowe, w szczególności ochrona prawa do prywatności i danych osobowych.
- Umiejętności cyfrowe obywateli jako warunek rozwoju e-administracji: wykluczenie cyfrowe, społeczeństwo cyfrowe; dostępność usług cyfrowych, w tym dostęp do Internetu; edukacja cyfrowa.
- Usługi publiczne online dostępne dla obywateli: eID; dokumenty elektroniczne; podpis elektroniczny; e-podatki; e-faktury, recepty lekarskie online; e-głosowanie; e-policja; e-opieka zdrowotna; e-notariusz; e-spis; e-szkoła; poczta cyfrowa; sieci elektroniczne do wymiany danych medycznych z innymi świadczeniodawcami i specjalistami opieki zdrowotnej; inteligentne miasta.
- Od e-rządzenia do e-zarządzania w UE i w państwach członkowskich: demokratyzacja życia publicznego dzięki cyfrowej transformacji w UE i w państwach członkowskich, bliskość i dostępność administracji dla obywateli za sprawą nowych technologii, e-partycypacja społeczna, e-konsultacje publiczne; e-administracja a wpływ obywateli na proces decyzyjny w administracji publicznej.
II. Informacje organizacyjne
- Konferencja odbędzie się w formule hybrydowej – stacjonarnie oraz online za pomocą komunikatora internetowego.
- Zgłoszenia udziału wraz z krótkim streszczeniem (około 1000 znaków) prosimy przesyłać w nieprzekraczalnym terminie do 7 kwietnia 2022 wypełniając formularz zgłoszeniowy.
O zaakceptowaniu referatu Komitet Organizacyjny powiadomi za pomocą poczty elektronicznej. W razie dużej ilości zgłoszeń organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru referatów. Autorzy propozycji otrzymają do dnia 10 kwietnia 2022 informację o przyjęciu referatu do wygłoszenia. Konspekty referatów w celu umieszczenia ich na stronie internetowej konferencji należy przesyłać do 18 maja 2022 na adres: inga.kawka@uj.edu.pl Możliwe jest zgłoszenie udziału w konferencji bez referatu.
- Organizatorzy zamierzają wydać artykuły pokonferencyjne w monografii,
w punktowanym wydawnictwie z listy MEN. Warunkiem druku jest uzyskanie pozytywnej recenzji. Artykuły należy przesyłać do 31 sierpnia 2022 na adres: inga.kawka@uj.edu.pl Monografia obejmująca artykuły z konferencji o e-administracji, która odbyła się w poprzednim roku akademickim ukarze się w wolnym dostępie do końca marca - https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/353 - Przewidziany czas wystąpienia na Konferencji to 15 minut + 10 minut na dyskusję.
- Opłata konferencyjna dla osób uczestniczących w konferencji na miejscu z referatem wynosi 450 zł, na miejscu bez referatu – 250 zł. Opłata nie uwzględnia noclegów.
- Opłata konferencyjna dla osób uczestniczących w konferencji online wynosi 250 zł.
- Uczestnictwo w konferencji online i bez referatu jest bezpłatne.
- Płatności należy dokonać przelewem do dnia 18 maja 2022 na konto Wydziału Prawa i Administracji UJ - PEKAO S.A. O/Kraków:
- przelew krajowy 71 1240 4722 1111 0000 4853 4484
- przelew zagraniczny PL 71 1240 4722 1111 0000 4853 4484 kod SWIFT: PKOPPLPW
tytułem (konieczne): E-administracja + imię i nazwisko uczestnika
W razie rezygnacji z udziału w Konferencji wpłata nie podlega zwrotowi.
Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami
w imieniu Organizatorów Konferencji
Prof. dr hab. Sławomir Dudzik
Dr hab. Inga Kawka
Materiały
Konspekty wystąpień:
Komitet Organizacyjny:
dr hab. Inga Kawka (Przewodnicząca)
Prof. dr hab. Sławomir Dudzik
Prof. UP dr hab. Kazimiera Juszka
Dr hab. Monika Niedźwiedź
Dr Monika Kawczyńska
Dr Łukasz Kozera
Dr Małgorzata Kożuch
Dr Monika Skowrońska
Dr Aleksandra Sołtysińska
Dr Renata Śliwa