Jean Monnet Module
E-administracja - europejskie wyzwania dla administracji publicznej w państwach członkowskich UE i krajach partnerskich
eGovernment - European Challenges for Public Administration in EU Member States and Partner Countries eGovEU+
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Katedra Prawa Europejskiego WPiA
wraz z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie
Instytut Prawa i Ekonomii
zaprasza do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej
E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja publiczna w Unii Europejskiej
w dniach 12-13 maja 2021 r.
Tematyka konferencji:
Tematyka konferencji obejmuje analizę wdrożenia i funkcjonowania e-administracji w Polsce i w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu elektronizacji na otwartość, odpowiedzialność a także na racjonalność i skuteczność administracji publicznej. Z procesu transformacji administracji pod wpływem technologii informacyjnych i komunikacyjnych wynikają jednak nie tylko korzyści, ale też zagrożenia. Konferencja jest poświęcona obu tym aspektom. Planowanym przedmiotem dyskusji jest również analiza i ocena prawnych, społecznych, politycznych i ekonomicznych podstaw działania e-administracji oraz uwarunkowań jej rozwoju. Ponieważ polska administracja publiczna funkcjonuje w europejskiej przestrzeni administracyjnej refleksji naukowej wymaga także problematyka e-administracji w UE i innych krajach europejskich, w tym w krajach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich a także zagadnienie wykorzystania narzędzi elektronicznych w ramach współpracy administracji krajowej i europejskiej.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje takie dziedziny, jak: prawo, ekonomia, nauka o administracji, zarządzanie, historia prawa administracyjnego i administracji. Celem konferencji jest analiza e-administracji z punktu widzenia: aktualnych zmian i tendencji w prawie administracyjnym polskim, unijnym oraz państw europejskich, organizacji i zarządzania w administracji publicznej, koncepcji, priorytetów i działań władz, a także relacji między przedstawicielami administracji publicznej i obywatelami, historycznych oraz społeczno-politycznych uwarunkowań zmian w administracji publicznej wynikających z jej elektronizacji.
Panele:
-
E-administracja - definicja i podstawy działania
Poszukiwanie definicji; porównanie z e-rządzeniem; modele wdrażania i działania e-administracji; prawne, społeczne, polityczne i ekonomiczne podstawy e-administracji; zasoby infrastrukturalne i kadrowe; możliwości przechowywania i wykorzystywania danych; realizacja projektów w zakresie e-administracji; planowanie rozwoju e-administracji.
-
E-administracja jako katalizator transformacji administracji publicznej
Wpływ e-administracji na: zwiększenie przejrzystości procesu decyzyjnego; upraszczanie procedury administracyjnej; większą odpowiedzialność administracji za podejmowane decyzje; ułatwianie relacji pomiędzy interesariuszami a administracją publiczną; zwiększenie skuteczności działania organów administracji publicznej i efektywności wykorzystania środków publicznych.
-
E-administracja a transgraniczna współpraca administracji publicznej
Możliwości oferowane przez e-administrację w zakresie świadczenia transgranicznych usług sektora publicznego dla obywateli i przedsiębiorstw w Europie oraz rozwój i ułatwianie współpracy między organami administracji publicznej między poszczególnymi państwami europejskimi dzięki zastosowaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
-
E-administracja jako czynnik zwiększający potencjał administracji publicznej w poszczególnych państwach europejskich
Modernizacja krajowej administracji publicznej wynikająca z wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych Polsce i innych krajach UE oraz państwach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich.
Informacje organizacyjne
-
Konferencja odbędzie się w formule online za pomocą komunikatora internetowego.
-
Zgłoszenia udziału wraz z krótkim streszczeniem (około 200 słów) prosimy przesyłać w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca 2021 wypełniając formularz zgłoszeniowy.
O zaakceptowaniu referatu Komitet Organizacyjny powiadomi za pomocą poczty elektronicznej. W razie dużej ilości zgłoszeń organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru referatów. Autorzy propozycji otrzymają do dnia 31 marca 2021 informację w sprawie przyjęcia referatu do wygłoszenia. Konspekty referatów w celu umieszczenia ich na stronie internetowej konferencji należy przesyłać do 5 maja 2021 na adres: inga.kawka@uj.edu.pl
Możliwe jest zgłoszenie udziału w konferencji bez referatu.
-
Organizatorzy zamierzają wydać artykuły pokonferencyjne w monografii, w punktowanym wydawnictwie z listy MNiSW. Warunkiem druku jest uzyskanie dwóch pozytywnych recenzji. Artykuły należy przesyłać do 31 sierpnia 2021 na adres: inga.kawka@uj.edu.pl
-
Przewidziany czas wystąpienia na Konferencji to 15 minut + 10 minut na dyskusję.
Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami
w imieniu Organizatorów Konferencji
dr hab. Inga Kawka
Materiały:
Konspekty wystąpień
- mgr Alan Beroud
- dr Anna Wójtowicz-Dawid
- mgr Iryna Kovalchuk
- dr hab. Katarzyna Pokryszka, prof. UŚ
- dr hab. Małgorzata Sieradzka, prof.nadzw. UŁaz
- mgr Marek Mierzwa
- Mariusz Godlewski
- dr hab. Martyna Wilbrandt-Gotowicz, prof. UKSW
- dr hab. Monika Niedźwiedź
- dr hab. Piotr Ruczkowski, prof. UJK
- ass. prof. dr. Radmyla Hrevtsova
- dr Monika Skowrońska
- dr Małgorzata Kożuch
- Prof. Asoc. Dr. Ersida Teliti, MSc. Ketjona Kaçupi
Komitet Organizacyjny:
Dr hab. Inga Kawka (Przewodnicząca)
Prof. UP dr hab. Kazimiera Juszka